اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی چگونه توانستم به کمک روش های خلاق ضعف درسی یاسمن دانش آموز کم شنوا را بهبود بخشم؟در قالب ورد وقابل ویرایش در35 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی
مقدمه
از جمله عواملی که در افزایش بهره وری در مطالعه و درک بهتر درسها و موفقیت در تحصیل بسیار موثر است ، داشتن تمرکز حواس به هنگام مطالعه است یعنی فرد در خود این توانایی را ایجاد کند که با اختیار و توجه دقت خود را بر روی موضوع یا کاری که انتخاب کرده با میل و اراده متمرکز نماید و از توجه به سایر موضوعات و کارها جلوگیری کند.
تمرکز نسبی است یعنی تقریبا همه افراد تا حدودی از آن بهره مند هستند و کسی نمی تواند ادعا کند کاملا بی دقت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد. فراموش نکنیم تمرکز کارایی حافظه را افزایش می دهد. تمرکز یک امر اکتسابی است و با مهارت های لازم افزایش می یابد.
تمرکز حواس یعنی عوامل دیر آموزی را به حداقل رساندن.پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل دیر آموزی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و برعکس.
لذا دیر آموزی یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرورفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.برای ایجاد تمرکز حواس باید عواملی را که مانع از تمرکز می شود شناخت و در جهت رفع آنها اقدام کرد.
توصیف وضع موجود
اینجانب ....... هستم.در این آموزشگاه بعضی از خانواده ها از نظر تحصیلات و شرایط اقتصادی در سطح خوبی هستند ولی اکثر آنها از طبقه محروم هستند.بعد از دو سه هفته تدریس ، نکته ای توجه من را به خودش جلب کرد و آن دیر آموزی یاسمن در کلاس بود.
او در در کلاس پنجم درس می خواند و از سمعک استفاده می کرد و پارسال کاشت حلزون داشت . وی از کودکی کم شنوا بود او حین تدریس گاهی سرش را روی میز می گذاشت یا به من نگاه می کرد اما مشخص بود به کلاس و درس فکر نمی کند و تمرکز ندارد.گاهی هم خودش را مشغول کارهای دیگر مثل نقاشی کشیدن یا خط خطی کردن کتابش می کرد.یک جلسه در حین تدریس وقتی فهمیدم حواسش در کلاس نیست برای جلب توجه او سئوالی پرسیدم ، عذر خواهی کرد . گفت : ببخشید حواسم نبود.
ضمن اینکه یاسمن دختری مودب ،مرتب می باشد. در فعالیتهای علمی و درسی علاقمند و فعال هست اما نمره هایی پایانی که کسب می کرد پائین بود .لذا با توجه به تعهد و مسئولیت معلمی و نیز برگزاری کلاس اقدام پژوهی،ویژگی های خوب اخلاقی یاسمن و توجه او به من ، انگیزه ای در من ایجاد کرد که یکی از اولویتهای من حل مشکل او باشد.تا تغییراتی در رفتار از لحاظ بهبود یادگیری به عمل آورم....
منابع
1-قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، 1383
2-قائمی، علی، زمینه تربیت ، 1365
3-عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، 1363
4-اصغری پور، حمید، کلیات ابتدایی و مشاوره ، 1383
5 -سيف، علياکبر. (۱۳۸۴). روش تهيه پژوهشنامه. (ويرايش دوم). تهران: دوران
6- حري، عباس و شاهبداغي، اعظم. (۱۳۸۵). شيوههاي استناد در نگارشهاي علمي. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی چگونه توانستم به کمک روش های خلاق ضعف درسی یاسمن دانش آموز کم شنوا را بهبود بخشم؟در قالب ورد وقابل ویرایش در35 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی دراین قسمت خریدو دانلودکنید.