دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی آماده و نمونه اقدام پژوهی مربوط به کلیه پست های سازمانی

محل لوگو

اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اقدام پژوهی دبیر شیمی

اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اقدام پژوهی دبیر ریاضی

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی

اقدام پژوهی دبیر دینی عربی

اقدام پژوهی خدمتگزار

اقدام پژوهی مربی بهداشت

اقدام پژوهی مدیر

اقدام پژوهی معاون عمومی

اقدام پژوهی معاون اجرایی

اقدام پژوهی معاون آموزشی

اقدام پژوهی معاون فنی

اقدام پژوهی معاون پرورشی

اقدام پژوهی مشاور

اقدام پژوهی دبیر تاریخ

اقدام پژوهی دبیر هنر

اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

اقدام پژوهی دبیر علوم تجربی

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا

اقدام پژوهی دبیر تربیت بدنی و ورزش

اقدام پژوهی سرپرست خوابگاه

اقدام پژوهی انباردار

اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اقدام پژوهی دبیر فلسفه و منطق

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کودکیاری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته چاپ

اقدام پژوهی هنرآموز رشته صنایع دستی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی عمومی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته حسابداری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساخت و تولید

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تاسیسات

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکتروتکنیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکترونیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی معماری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کامپیوتر

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نمایش

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقاشی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته خوشنویسی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته هنرهای تجسمی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تربیت بدنی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته گرافیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساختمان

اقدام پژوهی هنرآموز رشته طراحی و دوخت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 409
  • بازدید دیروز : 947
  • بازدید کل : 311767

اقدام پژوهی دبیرمطالعات اجتماعی چگونه توانستم با آیات قرآن در درس مطالعات اجتماعی ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم؟


اقدام پژوهی دبیرمطالعات اجتماعی چگونه توانستم با آیات قرآن در درس مطالعات اجتماعی ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم؟

اقدام پژوهی دبیرمطالعات اجتماعی چگونه توانستم با آیات قرآن در درس مطالعات اجتماعی ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم؟در قالب ورد وقابل ویرایش در31 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی

بیان مسئله

پرداختن به رابطة مطالعات اجتماعي و قرآن‌كريم با توجه به بحث مفهومي و روشي كه ارائه گرديد، از دو نظر قابل بررسي است.

الف) اگر از مباحث مربوط به معاد و توصيف مراحل و مكان‌هاي مرتبط به آن و مطالبي از قرآن كريم كه به مباحث توحيد و صفات الهي مي‌پردازد بگذريم، شايد بسياري از مسائل محوري قرآن‌كريم به چگونگي حيات اجتماعي، تاريخ زندگي انسان‌هاي صالح و ناصالح، بايدها و نبايد‌ها و نيازمندي‌هاي فكري و رفتاري او در ابعاد مختلف مادي و معنوي ناظر باشد.

طرح گوناگون سرگذشت اقوام و سخن‌راندن از سنّت‌هاي حاكم بر جوامع، تاريخ آن‌ها و توجه دادن به عبرت از آن‌ها (Gقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَF؛ (آل‌عمران/ 137)، Gلَقَدْكَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِولِي الْأَلْبَابِF؛ (يوسف/ 111). به گونه‌اي كه تنها واژة «سنت» با تكرار قابل توجه و با تعابير متعدد آمده ـ شاهدي زنده بر اين مدّعي است. واژه «سنت الله» (8 بار)، «لسنتنا» (1 بار)، «سنن» (2 بار) و «سنة الاولين» (4 بار) تكرار شده است.

همچنين طرح انواع مختلف اين سنن و به تعبيري قوانين اجتماعي از مباحث محوري قرآن‌كريم است. مانند:

1ـ تغيير سرنوشت‌ به دست انسان‌: Gإِنَّ اللَّهَ لاَيُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِن دُونِهِ مِن وَالٍF؛ (رعد/ 11).

2ـ آزمايش با انواع بلا و مصيبت‌ها: Gوَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَF؛ (بقره/ 155).

3ـ تفاوت‌ خصوصيات ظاهري و رفتاري انسان‌: Gيَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثَى‏ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌF؛ (حجرات/13)؛ Gوَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلاَفُ الْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَF؛ (روم/ 22).

همچنين تقسيم‌بندي قرآن كريم از دو طبقة مترف و مستکبر و طبقه صالح و مستضعف و در راستاي آن، طرح بحث از ريشه‌هاي فساد جامعه و راهكارهاي اصلاح آن ـ كه از مباحث اساسي قرآن كريم است و بيشتر در قالب اصول اساسي مانند ضرورت و فلسفة بعثت انبياء و همچنين فروع آن كه تا ابعاد اجتماعي نماز، امر به معروف و نهي از منكر و تولي و تبري پيش مي‌رود ـ نشانگر ميزان بالاي توجه قرآن كريم به موضوعات اجتماعي است (ر.ك. به: طباطبايي، محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، 4، 91 ـ 133). اضافه بر آن، طرح و بيان احكام از نوع واجبات و محرمات و اشاره به برخي از علل تشريع احكام مختلف، گوياي پردة ديگري از حقايق قرآني است، موضوعاتي چون رسيدگي به ايتام، مساكين و در راه ماندگان، (انسان / 82 ؛ بقره / 83 ـ 177، 215؛ نساء / 8 و 36؛ مائده / 89 و 95؛ انفال/ 41؛ توبه/ 60؛ كهف / 79؛ نور/ 22 و حشر/7) انفاق معيار تقوي (بقره/ 3، 215) بيان انحرافات اجتماعي، مانند سرقت، ظلم فحشا و راه‌هاي مبارزه با آن‌ها (مائده / 38 و 32 و 33؛ نور/ 21؛ آل عمران / 135 و نساء / 15 ـ 25) و ... گوياي نوع نگاه قرآن كريم به فرهنگ و جامعة انساني و مسايل مربوط به آن است.

ب) جامعه‌شناسي (شاخه‌اي از علوم اجتماعي با جنبه توصيفي) موضوع و روش مطالعاتي خاصي دارد. برخي از موضوعات محوري مطالعه در اين رشته علمي عبارت است از: ‌1)‌ مطالعة نهادهاي اجتماعي، 2) فرهنگ و زير‌مجموعه‌هاي مربوط به آن، 3) آموزش و پرورش، 4) فرهنگ‌پذيري و جامعه‌پذيري،

5) گروه‌هاي اجتماعي، 6) آسيب‌شناسي اجتماعي، 7) قشربندي و طبقه‌هاي اجتماعي، 8) عدالت اجتماعي، 9) آزادي، 10) رهبري و حكومت در جامعه، 11) مدينة فاضله، ‌12) نظارت و كنترل اجتماعي، 13) تحليل انقلابات، 14) جنبش‌ها و حركت‌هاي مردمي و اجتماعي.

موضوع اصلي جامعه شناسي تحليل و مطالعة رفتارهاي اجتماعي انساني است. اين دانش نقش انسان‌ها ـ مستقيم و غير مستقيم ـ را در خلق اين رفتارها (اعم از رفتارهاي مثبت يا منفي، هنجار يا ناهنجار، به دليل انگيزه‌ها، سلايق نگرش‌ها و بينش‌هاي متفاوت) تحليل و بررسي مي‌كند. با توجه به اين نكته بين موضوعات مورد نظر قرآن‌كريم و مطالعات جامعه‌شناسي نوعي هم‌خواني احساس مي‌شود.عمده دغدغة قرآن كريم با نگاه اجتماعي آن، حوزة رفتارهاي انسان‌ها در جامعه و اصلاح آن است. موضوع مطالعات جامعه‌شناختي هم، تحليل اين‌گونه رفتارهاست؛ البته به شيوة جزيي‌نگر؛ نه كلان‌نگري که در قرآن كريم هست. در نتيجه به نظر مي‌رسد:

1) با مرور بر قرآن‌كريم در مي‌يابيم كه بسياري از مباحث محوري در جامعه‌شناسي وجود دارد كه ـ به طور مستقيم و غير مستقيم ـ مورد نظر قرآن‌كريم است.

2) چون قرآن كريم مصدر بسياري از معارف است، مصدر بسياري از علوم و معارف اجتماعي نيز خواهد بود.

3) بسياري از برداشت‌ها و تحليل‌هاي عقلي و تجربي بشر، از مسائل و نيازهاي اجتماعي‌اش، قابل اصلاح و بازبيني است، به اين معنا که با مراجعه به مضامين اجتماعي قرآن كريم مي‌توان بسياري از مباني، پيش‌فرض‌ها، اصول و قواعد مطالعات جامعة بشري را اصلاح كرد؛ به ويژه اين كه مجموعه گزاره‌ها و آموزه‌ها‌ي علوم اجتماعي، از جمله جامعه‌شناسي، ناظر به انساني اجتماعي است كه رفتارها و عوامل و انگيزه‌هاي آن، بريدة از حيات ابدي و آن جهاني او تدوين و تحليل شده است؛ در حالي كه در قرآن كريم به جنبه‌هاي ديگر انسان و بعد روحاني و آن جهاني او تأكيد فراوان شده است. ضمن اين‌كه قرآن ديگران را از نگاه تك بعدي به انسان و حيات او بر حذر مي‌دارد و به بعد معنوي و آن جهاني او اولويت مي‌دهد. در نتيجه، نگاه تك بعدي به انسان و اصرار بر تدوين گزاره‌ها و نظريه‌هاي سكولار در جهان امروز، اهل تحقيق و تدبر را وامي‌دارد، تا با مراجعه به آن كتاب عزيز، اين دسته از شئونات امروزي جامعه بشري را كشف و اصلاح نمايند و از راز عدم موفقيت قطعي علوم انساني و اجتماعي امروز در مسير رفع مشكلات جوامع و عدم پاسخ‌گويي سريع و كامل به نيازهاي آن پرده‌ بردارند.

توصیف وضع موجود

اينجانب ... مدت ... سال است كه در امر تدريس در .......... مشغول به خدمت هستم و در حال حاضر در آموزشگاه ... ابتدایی در شهرستان .... كه دارای سطح علمی بالايي می باشند، مشغول به تدریس هستم.

ازجمله دروس علوم اجتماعی دوره ی ابتدایی درس مطالعات اجتماعي می باشد که با تنگناها وچراهای متعددی مواجه می باشدکه برخی ازآنها عبارتند از:یکنواختی شدن تدریس توجه بیش از حد معلمان به نکات مهم کتاب ، یادگیری طوطی وار درس از سوی دانش آموزان، عدم توجه به فنون داستان پردازی در محتوای کتاب ، وادارنمودن دانش آموزان به حفظ سوالات ومفاهیم طرح شده ی معلم، بی توجهی به تصاویر ونقشه های تاریخی ، درک کم دانش آموزان از اهمیت درس درزندگی شان، عدم درک زمان ومکان در درس و سوالاتی (که سال ها ذهنم را به خود مشغول می دارد ) ازقبیل: چرا ما ایرانیان در شناساندن تمدن وفرهنگ ملی- اسلامی خود به جهانیان و به ویژه دانش آموزان مان ضعیف عمل می کنیم ؟دیگر این که چرا ازآثار تاریخی ارزشمند در جریان تدریس، جهت احیای هویت های ملی –اسلامی کمتر بکارگیری می شود؟ چرا روش های نوین تدریس در درس مطالعات اجتماعي کمتر استفاده می شود؟چرا دانش آموزان از زنگ مطالعات اجتماعي لذت نمی برند؟چرا تحلیل تاریخی در کتب ما وجود ندارد؟ چرا مولفان کتب ازروش نقلی تاریخ نویسی در کتب مطالعات اجتماعي استفاده می کنند؟ چرا از تاثیر وقایع تاریخی و آثار تاریخی بر ذهن و ساختار شخصیتی دانش آموزان کمتر سخن می گویند؟ چرا معلمان مطالعات اجتماعی بحث هویت ملی- تاریخی واهمیت آن را در کلاس ها مطرح نمی کنند؟چرا دانش آموزان ما دهها کتب دینی-قرآنی-پرورشی را در طول دوران تحصیلشان می گذرانند باز جامعه ما دچار ناهنجاری های اخلاقی و بد حجابی وسایر مشکلات مواجه است؟...

منابـع و ماخذ

  1. آژند،یعقوب(1381)، تاریخ نگاری در ایران،نشرگسترده،تهران.

  2. احمدی نژاد ،محمود(1389)، سخنرانی همایش شاهنامه فردوسی

  3. زرین کوب،عبدالحسین(1375)،تاریخ درترازو، چاپ چهارم ،انتشارات امیرکبیر،تهران.

  4. سجادی،صادق(1380)، تاریخ نگاری در اسلام،سمت،دانشگاه تهران.

  5. فرانسس روزنتان(1375)، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ترجمه اسدالله آزاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ،مشهد.

  6. طباطبایی علامه ،(1372)، تفسیر المیزان،سوره کهف،نشرامیرکبیر،تهران

  7. هاتف نیا ،فاطمه (تاریخ 1387/02/19 ) ، بررسي هويت ملي و ديني و ابعادآن، آ روزنامه آفرینش ،روزنامه مستقل سراسري صبح ايران

اقدام پژوهی دبیرمطالعات اجتماعی چگونه توانستم با آیات قرآن در درس مطالعات اجتماعی ،هویت ملی اسلامی دانش آموزانم را تقویت نمایم؟در قالب ورد وقابل ویرایش در31 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی دراین قسمت خریدو دانلودکنید.


مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دانلود اقدام پژوهی کلیه پست های سازمانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما