دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی آماده و نمونه اقدام پژوهی مربوط به کلیه پست های سازمانی

محل لوگو

اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اقدام پژوهی دبیر شیمی

اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اقدام پژوهی دبیر ریاضی

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی

اقدام پژوهی دبیر دینی عربی

اقدام پژوهی خدمتگزار

اقدام پژوهی مربی بهداشت

اقدام پژوهی مدیر

اقدام پژوهی معاون عمومی

اقدام پژوهی معاون اجرایی

اقدام پژوهی معاون آموزشی

اقدام پژوهی معاون فنی

اقدام پژوهی معاون پرورشی

اقدام پژوهی مشاور

اقدام پژوهی دبیر تاریخ

اقدام پژوهی دبیر هنر

اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

اقدام پژوهی دبیر علوم تجربی

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا

اقدام پژوهی دبیر تربیت بدنی و ورزش

اقدام پژوهی سرپرست خوابگاه

اقدام پژوهی انباردار

اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اقدام پژوهی دبیر فلسفه و منطق

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کودکیاری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته چاپ

اقدام پژوهی هنرآموز رشته صنایع دستی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی عمومی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته حسابداری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساخت و تولید

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تاسیسات

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکتروتکنیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکترونیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی معماری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کامپیوتر

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نمایش

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقاشی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته خوشنویسی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته هنرهای تجسمی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تربیت بدنی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته گرافیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساختمان

اقدام پژوهی هنرآموز رشته طراحی و دوخت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 622
  • بازدید دیروز : 1456
  • بازدید کل : 246622

اقدام پژوهی دبیرریاضی چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان کاهش دادم ؟


اقدام پژوهی دبیرریاضی چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان کاهش دادم ؟

اقدام پژوهی دبیرریاضی چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان کاهش دادم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در26 صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی

بیان مسئله

نکته قابل توجه اینست، که بسیارند کسانی که به نحوی دچار اضطراب و عوارض ناشی از آن هستند ، در حالی که شناخت درستی از وضعیت روانی خویش ندارند و طبعاً در صدد بهبود آن بر نمی آیند. حال به طرح پرسش ها و عناوین بحث اصلی یعنی فشار روانی واضطراب در آموزش و یادگیری ریاضیات پرداخته می شود. اضطراب ریاضی وضعیتی روانی است که به هنگام رویارویی با محتوای ریاضی ، چه در موقعیت آموزش و یادگیری ، چه در حل مسائل ریاضی و یا سنجش رفتار ریاضی در افراد پدید می آید. این وضعیت معمولاً توأم با نگرانی زیاد ، اختلال و نابسامانی فکری ، افکار تحمیلی وتنش روانی و در نتیجه ایست تفکر می باشد.اضطراب به طور کلی واضطراب ریاضی به طور ویژه می تواند میزان حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط را به ذهن افزایش دهد و با ایجاد اختلال در ساختار های ذهنی و فرآیندهای پردازش اطلاعات موجب تحریف ادراکات افراد از پدیده ها و مقوله های ریاضی شود. پژوهش های انجام گرفته درباره اضطراب وعملکرد افراد گواه نیرومندی بر این واقعیت است که اضطراب ، افسردگی و به طور کلی فشارهای روانی موجب کاهش رفتار مفید و مؤثر اشخاص در مقابله با واقعیت های گوناگون می شود ، به ویژه هنگامی که تکالیف خواسته شده دارای گام های فکری بیشتری باشند .وجود اضطراب بالا در کلاس ریاضی را به مثابه پدیده ای خطرناک و بسیار مهم با تأثیرات دراز مدت می پذیرد و بحث می کند که چگونه هیجان های قوی ( از جمله اضطراب ریاضی ) می توانند موجب ایست توانایی و قدرت استدلال و نقصان در عملکرد مفید فرد بشوند و اورا در دوری باطل گرفتار سازند. شکل زیر نمایشگر دورهای باطلی است که شخصی مضطرب در آنها گرفتار می شود.بنابر این جانستون پیچیدگی یک تکلیف یا گام های فکری آن (Z-demands) عبارت است از تعداد گام هایی که کم توان ترین دانش آموز ، بر اساس آموزش های قبلی اش برای حل موفقیت آمیز یک تکلیف ، طی می کند. دانش آموز درانجام فعالیت های ریاضی دچار اضطراب شده در نتیجه نمی تواند درست بیاندیشد و دانسته های خود را سازمان دهند ؛ از این رو غالباً به کار و تلاش بیشتر می پردازد ؛ در حالی که این تلاش زیاد یادگیری معنا دار مفاهیم ریاضی را برای او به همراه ندارد.

بدین ترتیب با گرفتار شدن در ا ین دور دچار ناامیدی وافسردگی می شود و بیم و نگرانی از عدم موفقیت در امتحان ، میزان اضطراب ریاضی او را به گونه ای چشمگیر افزایش می دهد و آنگاه دورهای باطلی همزمان و هماهنگ رخ خواهند داد. لئون اضطراب ریاضی را به مثابه عاملی می داند که موجب اجتناب از ریاضی می شود و معتقد است که میزان اضطراب ریاضی با زمینه دانش ریاضی و پیشرفت ریاضی فرد ارتباطی معکوس و با اجتناب از ریاضی ارتباطی مستقیم دارد.

بنابر این میزان سطح اضطراب ریاضی در افراد می تواند به عنوان عامل پیش بینی کننده در پیشرفت ریاضی آنان به شمار آید. اصولاً فرد مضطرب ، افسرده و کم انگیزه است و برای انجام تکلالیف پیچیده تر ریاضی که نیازمند گام های فکری بیشتر می باشد از قابلیت های کمتری برخوردار است ؛ زیرا بر اساس قانون پذیرفته شده " بهترین میزان انگیزه برای حل یک تکلیف ، حد متوسط پیچیدگی در تکلیف است " یعنی پیچیدگی کم یا پیچیدگی زیاد با میزان انگیزه همبستگی منفی دارند ، اما پیچیدگی در حد متوسط با میزان انگیزه همبستگی مثبت نشان می دهد.

دانش ریاضی معلمان و والدین ، چگونه ممکن است فراگیران را در معرض ابتلا به بیماری اضطراب ریاضی قرار دهد ؟ برخی از پژوهشگران نوعی اضطراب معتدل را برای انجام فعالیت های مختلف از جمله رفتار ریاضی مناسب و ضروری می دانند ومعتقدند که افراد با اضطراب پایین در عرصه کار و یادگیری به طور کلی دچار نوعی خونسردی وبی تفاوتی هستند تا جایی که این اضطراب ملایم هرگز موجبات پیشرفتشان را فراهم نخواهد آورد.

هر چند که اضطراب کنترل شده و معتدل لازمه پویایی حیات بشر و مقوله ای طبیعی برای نیل به هدف ها و تکامل بشر است ، اما سخن از اضطراب بالا یا اضطراب مرضی است که مخل جریان تفکر سالم و رشد یابنده در فرد می باشد و به صورت مانعی جدی در برابر فعالیت های علمی او قرار می گیرد. چنانچه اضطراب را به مثابه عاملی اجتناب ناپذیر در عرصه آموزش و یادگیری ریاضیات بدانیم ، بدون تردید بسیاری از فراگیران دچار عجز و ناتوانی در عملکرد ریاضی خود خواهند شد.

توصيف وضع موجود

اينجانب ….. مدت….سال است كه در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم. و هم اكنون دبير رياضي آموزشگاه … دوره اول متوسطه هستم. آنچه ذهن مرا را به خود مشغول کرده بود ، به شرح زیر است: در اوایل سال تحصیلی یاد شده، همواره رفتار دانش‌آموزان در زنگ ریاضی، توجه مرا به خود جلب می­کرد. بدان معنا که در این زنگ، شاهد چهره­های درهم رفته و بی حوصله­ی آنان بودم. بعضی از دانش آموزان در این زنگ با یکدیگر صحبت می­کردند، برخی از آن ها بی مورد اجازه­ی بیرون رفتن از کلاس را می­گرفتند، چند تا از دانش­آموزان سرشان را روی میز خود گذاشته چرت می زدند. گاهی اوقات کتاب ریاضی­شان را نمی­آوردند و هنگام انجام تمرین­ها، دائم در کلاس راه می­رفتند. در واقع آن چه بیش از هر چیز مرا متعجّب می‌کرد، کم­تحرکی و بی­توجهی آنان نسبت به درس ریاضی بود، زیرا آن­ها در زنگ‌های دیگر فعال و پر­تحرّک بودند و برای انجام دادن فعالیّت‌های مربوط به درس­های دیگر میل و رغبت زیادی از خود نشان ‌داده و فعالیت­های مورد نظر را به خوبی، کامل و تمیز انجام می­دادند، اما درکلاس ریاضی علاوه بر این که غیر­فعال بودند، تکالیف و فعالیت­های مربوطه را نیز کامل و مرتب انجام نمی دادند! زمانی که فعالیت­های عملکردی ارائه می­شد تا انجام دهند، مشاهده می­کردم که بی­حوصله، بی­دقت و نامرتب انجام می دهند. از این که آن‌ها این قدر نسبت به درس ریاضی بی­توجه بودند، متأثر می‌شدم. احساس می­کردم حتماً مشکلی هست که به درس مورد­ نظر بی­اعتنا هستند، به همین دلیل توجهم به این مسأله بیش­تر جلب شد با توجه به این که درس ریاضی یکی از علوم پایه محسوب می‌شود، عدم­ علاقه به این درس، منجر به ناتوانی یادگیری شده، در نهایت، نه تنها باعث افت تحصیلی و اتلاف بودجه می‌شود، بلکه به سرزنش و تحقیر دانش‌آموزان، تشکیل خودپنداره ی ضعیف و کاهش عزت نفس آنان انجامیده و سلامت روان­شان را نیز به مخاطره می‌اندازد. و چه بسا آنان را به مکانیزم‌های دفاعی ناموفق بکشاند. این مشکلات، از مدرسه و دانش‌آموزان، به خانه و خانواده کشانده شده و اضطراب و ناخشنودی را در همه فضای زندگی می‌پراکند و حاصل همه­ی این­ها، آسیب سختی است که به بهداشت روانی جامعه وارد می‌شود.(تبریزی،1384،ص7) از این رو، و بر اساس وظیفه­ی خطیر الهی و تعهد شغلی خود و احساس مسئولیتی که در برابر دانش‌آموزانم داشتم، سعی کردم ابتدا علل بی‌علاقه‌گی آنان را نسبت به درس ریاضی ریشه­یابی نموده و سپس به حل آن مبادرت ورزم....

منابع مآخذ

1ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

2ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

3ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.

4ـ هاوسون وب ويلسون (1986) رياضيات مدرسه در دهه 1990 ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

5ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

6ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

7ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.

8ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.

9ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟

10ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري رياضي دانش‌آموزان

11ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.

اقدام پژوهی دبیرریاضی چگونه اضطراب و نگرانی را در یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان کاهش دادم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در26 صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی در این قسمت خرید و دانلود کنید.

 

 

 


مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دانلود اقدام پژوهی کلیه پست های سازمانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما