دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی

دانلود اقدام پژوهی آماده و نمونه اقدام پژوهی مربوط به کلیه پست های سازمانی

محل لوگو

اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اقدام پژوهی دبیر شیمی

اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اقدام پژوهی دبیر ریاضی

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی

اقدام پژوهی دبیر دینی عربی

اقدام پژوهی خدمتگزار

اقدام پژوهی مربی بهداشت

اقدام پژوهی مدیر

اقدام پژوهی معاون عمومی

اقدام پژوهی معاون اجرایی

اقدام پژوهی معاون آموزشی

اقدام پژوهی معاون فنی

اقدام پژوهی معاون پرورشی

اقدام پژوهی مشاور

اقدام پژوهی دبیر تاریخ

اقدام پژوهی دبیر هنر

اقدام پژوهی دبیر زبان انگلیسی

اقدام پژوهی دبیر علوم تجربی

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا

اقدام پژوهی دبیر تربیت بدنی و ورزش

اقدام پژوهی سرپرست خوابگاه

اقدام پژوهی انباردار

اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اقدام پژوهی دبیر فلسفه و منطق

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کودکیاری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته چاپ

اقدام پژوهی هنرآموز رشته صنایع دستی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی عمومی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته حسابداری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساخت و تولید

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تاسیسات

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکتروتکنیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته الکترونیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقشه کشی معماری

اقدام پژوهی هنرآموز رشته کامپیوتر

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نمایش

اقدام پژوهی هنرآموز رشته نقاشی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته خوشنویسی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته هنرهای تجسمی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته تربیت بدنی

اقدام پژوهی هنرآموز رشته گرافیک

اقدام پژوهی هنرآموز رشته ساختمان

اقدام پژوهی هنرآموز رشته طراحی و دوخت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 993
  • بازدید دیروز : 1440
  • بازدید کل : 117442

اقدام پژوهی دبیرادبیات فارسی چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان پایه … آموزشگاه ….. بیاموزم؟


اقدام پژوهی دبیرادبیات فارسی چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان پایه … آموزشگاه ….. بیاموزم؟

اقدام پژوهی دبیرادبیات فارسی چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان پایه … آموزشگاه ….. بیاموزم؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 27صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی

بيان مسئله

ادبیات فارسی نقش‌های بسیاری دارد؛ ازجمله تبیین و تـوصیف جهـان، بازسازی انسانیت، امکان آفرینش‌گری، پرورش و تهذیب اخلاق، تبلیغ و ترویج ارزش‌ها و لـذت بخشی. اما زبان و ادبیات، مهم‌ترین وسیله انتقال اندیشه و تجربه هستند. ادبیات آزمایشگاه بزرگ حوادث اجتماعی و اخلاقی است. آیینه‌ای است تمام نمای که جرز و مدهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ملت‌ها ازآن نمایان است. ادبیات چراغ راهنمای انسان‌ها به شمار می‌رود. (ر.ک. حدیدی، 1381 :‌ 3)

حال ادبیات چه می‌کند؟ این آینه راجلا می‌دهد و زنگار نامردمی‌ها و ناجوانمردی‌ها را از آن می‌زدایـد.

ادبیات اخلاقی، اجتماعی و عرفانی ما همگی آینه سازند.ادبیات و تهذیب اخلاق: « اخلاقیّات»، یکی ازموضوعات مهم و گسترده در ادب فارسـی است. این بحث، ریشه در ادب تعلیمی دارد. ادب تعلیمی به آن نوع ادبی اطلاق می‌شود که به جهت تعلیم و تربیت به وجود می‌آیند. کتاب‌های دینی ما هم در کنار آثار اخلاقی، به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند اخلاقیات به شمار می‌روند. قرآن، کتاب انسان‌سازی است و سراسرپند و اندرزهای اخلاقی و اجتماعی‌است. کلمات قصار بزرگان دینی ما و پایه‌گذار مکتب اسلام، حضرت رسول و نهج‌البلاغه مولا علی(ع)، همگی چراغ هدایت و راهبر صداقت و حقیقت‌اند. همـه این روشنایی‌ها جاودان، در عمق ادبیات ما هم نهفته است. به یک نمونه اکتفا می‌شود: در قرآن درباره «صبر» می‌خـوانیم: «استعینوا بالصبر و الصلوه و انها لکبیره الاعلی الخاشعین.» (سوره بقره، آیه 45)‌ مولوی همین مضمون را در مثنوی با زبانی نرم و روان به صورت کیمیایی معرفی می‌کند که:

صد هزاران کیمیا حق آفرید کیمیایی همچوصبر، آدم ندید

(مولوی، 1369، دفتر دوم، بیت 1856)

پس رسالت هر دو یکی است. زبان فرق می‌کند. درقرآن و نهج البلاغه مولا، فراوان در باره«بی اعتباری و پست بودن این دنیای دون وعالم بوقلمون» سخن رفته است. ازجمله درقرآن: «اعلموا انمـا الحیوه الدنیا لعب و لهووزینه و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال والاولاد ... وما الحیوه الدنیا الا متاع الغرور.» (سورة حدید، آیه 20) و در نهج البلاغه: «الدنیا قدتصرمت وآذنت بانقضاء، وتنکرمعروفها و ادبرت حذّآء، فهی تحفز بالفناء سکّانها وتحدو بالموت جیرانها، وقد امرّمنها ماکان حلوا، وکدر منها ماکان صفوا…» (نهج‌البلاغه، خطبه 52)‌ همین مضمون را،حافظ این گونه بیان کرده است:

جهان پیر رعنا را ترحم در جبلّت نیست زمهر او چه می‌پرسی؟ در او همت چه می‌بندی؟

همایی چون تو عالی قدر،حرص استخوان تاکی ؟ دریغ آن سایه همت که بر نا اهل فکندی

(حافظ)

مضمون و محتوا یکی است. تنها زبان تفاوت دارد. شاهنامه را به سه دلیل «قرآن عجم» می نامند توجه همه ایرانیان به آن،‌ فصاحت وبلاغت آن و آرمان‌گرایی وآرمان جویی. (صفا، 1368: 122)‌ درقرآن، کتاب آسمانی ما نیز این سه اصل دیده می شود. راست‌ترین راه‌های تزکیه نفس و پاکی اخلاق و کردار شایسته و ورود به مدینه فاضله درقرآن کریم به خوبی نمایان شده است. سوره حجرات دلیل براین مدعاست. آری، جامعه سالم نیاز به اخلاق سالم و پاکیـزه دارد: دور از جهل، بخل، حسد، کبر، دروغ و بسیاری از صفات زشت دیگر. قرآن ونهج البلاغه همین‌ها را می‌گویند. ادبیات فارسی هم به دنبال همان «ناکـــجاآباد» است. خداوند در کتاب خود، همواره آدمی را از این صفات برحذر داشته است و از گروندگان به این زشتی‌ها به بدی یاد می‌کند: «ان الله یعلم مایسرون و ما یعلنون انه لایحب المستکبرین» (سوره نحل آیه 23). شاعران و گویندگان توانای مـا با تاسّی از قرآن کریم و سنت رسول الله، پیوسته خوانندگان خود را بــه شایسته سالاری و انسان مـداری دعوت کرده‌اند و مضامین اخلاقی و اجتماعی بیشماری را تحت عنوان «ادب تعلیمی» سراغ داریم که این یکی ازآن یکی گیراتر و زیباتر است. آیا این ابیات به زیبایی آیات الهـی ‌و کلمات قصار حضرت رسول(ص) و نهج البلاغه مولا نیست؟ آیا همان تأثیری که آن کتاب‌های مقدس می‌گذارند، این ابیات نمی‌تواند بگذارد؟

اهمیت موضوع :

همانطور که می دانیم درگنجینه کتاب‌های گذشتگان و پدر بزرگ‌هایمان، در کنار قرآن و نهج البلاغه، آثاری چون دیوان حافظ، کلیات سعدی، شاهنامه، گلستان و بــوستان، کلیله و دمنه و غیره را مشاهده مـی‌کنیم. دل بستگی‌های آنان به این آثار گران سنگ، کمتراز قرآن و نهج البلاغه نبوده است.

این مباحث مربوط به دیروز نیست. نسل امروز نیز به چنین مضامینی واقف است. حمید مصدق شاعر امروزین، مربوط به همین نسل است. با درد است. می‌بیند که مادیات چگونه باعث خواری و ذلت انسان شده است. از این جهت فریاد می‌زند:

«... ای دریغا که همه مزرعه دلها را/ علف هرزه کین پوشانده است/ هیچ کس فکر نکرد/ که در آبادی ویران شده دیگرنان نیست/ و همه مردم شهر/ بانگ برداشته‌اند/ که چرا سیمان نیست/ و کسی فکر نکرد/ که چرا ایمان نیست/ و زمانی شده است/ که به غیرازانسان/ هیچ چیز ارزان نیست» (مصدق، 1384 :‌218).....

منابع

حدیدی، خلیل. 1381. فارسی عمومی. چ اول. تهران: سروش

سعدی، عبدالله. 1374. غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، چ 8 . تهران: نشر مهتاب.

مولوی، جلال‌الدین محمد. 1369. مثنوی، به کوشش محمد استعلامی. چ 2. تهران: نشر زوار

خطیب رهبر، خلیل. 1375. شرح غزل‌های حافظ ،‌ چ هفدهم.

صفا، ذبیح‌الله. 1368. تاریخ ادبیات در ایران. ج اول (خلاصه ج اول و دوم). چ 5. تهران: نشر قفنوس.

سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. بی‌تا. دیوان اشعار، به کوشش محمد‌تقی مدرس رضوی. چ 4. تهران: نشر سنایی

مصدق، حمید. 1384. گزیده اشعار. چ 11. تهران: نشر مروارید

شریعت، محمد‌ جواد. 1370. گزیده سخنان پیر‌هرات. چ 6. تهران: نشر شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.

گلستان سعدی، به کوشش غلامحسین یوسفی. چ 5. تهران: نشر خوارزمی

نصر‌الله منشی، ابوالمعالی. 1370. کلیله و دمنه. به کوشش مجتبی مینوی. تهران: نشر امیر‌کبیر.

عطار نیشابوری، فرید‌الدین. 1384. منطق الطیر. به کوشش رضا انزابی‌نژاد و سعید قره بگلو. چ اول. تهران: نشر آیدین.

یوسفی، حسینعلی. 1377. دستور زبان فارسی 1و2. چ اول. تهران: نشر روزگار. چ اول.

اقدام پژوهی دبیرادبیات فارسی چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان پایه … آموزشگاه ….. بیاموزم؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 27صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی در این قسمت خرید و دانلود کنید.

 

 

 


مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دانلود اقدام پژوهی کلیه پست های سازمانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما