اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی چگونه توانستم اختلال کند نویسی را درماده درسی املا در دانش آموزم مریم کاهش دهم؟ در قالب ورد و قابل ویرایش بهترین نمونه در فضای مجازی در 34 صفحه
بيان مسأله
تحقیقات مارچ (۱۹۷۲) در نارسایی های زیانی بیکر (۱۹۸۲) گلامن (۱۹۸۲) نارسایی های فراشناختی لیون (۱۹۸۴) در مورد اختلالات خواندن و نوشتن از قبل می باشد. (تبریزی، ۱۳۸۶، صفحه ی ۶۵) با توجه به موارد ذکر شده تعداد دانش آموزانی که در برخی از امورات تحصیلی خود دچار مشکلاتی هستند قابل توجه است. به طوری که در هر سال عده ای از این دانش آموزان به دلیل برخی از اختلالات خاصی یادگیری ترک تحصیل نموده یا مردود می شوند. و یا با حداقل کارایی نردبان تحصیلی را می پیمایند و به هر لحاظ نظام آموزشی هزینه های زیادی را از این بابت می پردازد. مشکل تنها مربوط به دانش آموزان نیست. معلمان نیز به علت عدم آگاهی از طیف اختلالات یادگیری دانش آموزان مشکلات آنان را چندین برابر می کنند چون در مواجهه با این مشکلات یا نسبت به آن ها بی توجه می شوند یا برچسب هایی مثل کودکان عقب مانده به دانش آموزان می زنند. در نتیجه از همان اوایل تحصیلی نوعی سرخوردگی و عدم باور توانایی های خود لذا توجه به اختلالات یادگیری دانش آموزان در دیکته از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و شناسایی ابعاد مسئله ضرورتی برای معلمان و برنامه ریزان است. (هومن، 1393، ص 23)
عامل اساسی برای موفّقیّت در هر فعّالیّتی، داشتن اطّلاعات لازم در آن زمینه می باشد.پس لازم بود، به اطّلاعاتی در میزان علاقمندی مریم به درس املا دست یابم؛ در این زمینه با تحقیق از معلّم هاي ديگر و هم چنین با طرح پرسشهایی ازآنان، که به شرح ذیل می باشد، دریافتم دانش آموزان علاقه زیادی به املا ندارند.
1. نظرتان در رابطه با درس املا چیست؟
2. چه روشهایی را در مطالعهی درس املا به کار میبرید؟
3. کدام کتاب و درس خود را بیشتر دوست دارید؟
به این ترتیب با پاسخ هایی که دانش آموزان به سوالات دادند و چمع بندی آنان به این نتیجه رسیدم و اما بيشترين انگيزه من اي بود که علاوه بر افزایش تعداد دانشآموزان علاقمند به املا، عادتهایی را در رابطه با این مهم ایجاد کنم و همچنین روش ها و طرح های مناسبی را جهت علاقمندی آنان به درس املا فراهم نمایم. حال مسألهای که در این جا مطرح میشود این است؛ با توجّه به محور بودن دانشآموزان در فعّالیّتهای کلاس، در راستای هدف این اقدام پژوهی چه راهکارهای عملی را می توان ارائه نمود تا میزان علاقمندی دانش آموزان به خصوص مریم به املا بیشتر شود؟ تا ضمن ایجاد زمینه ی مناسب جهت آموزش املا، زمینهی مناسبی برای آموزش کلمات دشوار و درک معنا و مفهوم آنها، افزایش دقت و تمرکز دانشآموزان و مخصوصا مریم در این درس نیز ایجاد شود.
توصيف وضعيت موجود:
اينجانب .... مدت .... سال است كه در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم. و هم اكنون نيز در آموزشگاه ...... مشغول تدريس هستم. خوب نوشتن و صحیح نوشتن یک توانایی ایست که ما به عنوان معلمان شکوفا کردن این توانایی ها را عهده دار هستیم.در ماه مهر وقتي درس را تدريس مي كردم و با دانش آموزان در کلاس املا كار مي كردم تمام سعي من بر اين بود تا دانش آموزانم مشكلي در نوشتن نداشته باشند. زيرا هر معلّمي آرزو دارد كه دانش آموزانش درس هاي او را بهتر و آسان تر ياد بگيرند و گفته هايش در اعماق وجود دانش آموزان نفوذ كند.در بين اين دانش آموز ان مریم در نوشتن املاهم سطح با دانش آموزان ديگر نبود و با مشکلات زیادی از جمله کند نویسی مواجه بود. با تشویق وراهنمایی به درس های کلاس توجّه می کرد . برای انجام فعالیت های نوشتنی از خود علاقه ای نشان نمی داد و زود خسته می شد. درکلاس آرام و قرار نداشت همیشه با بغل دستی اش در حال صحبت بود و با استفاده از روش های مختلف تشویق مدت کوتاهی سر جای خود می نشست. بنابراین باخود اندیشیدم چگونه می توانم با تشويق مریم را به درس املاء علاقه مند سازم؟
از آنجایی که دیکته یکی از مهمترین مواد درسی دانش آموزان محسوب می شود. که آن نیز به علت مهم بودن مهارت های نوشتاری است، شاید بتوان دلیل این امر را در عینی بودن مهارتهای نوشتاری دانست که امکان تحلیل مشکلات کودک را فراهم می سازد. با توجه به اهمیت موضوع سعی کردم دقت و تعمق بیشتری در درس املاء دانش آموزان داشته باشم. بنابراین مشکل این دانش آموز فکرم را خیلی مشغول کرده است. از آنجایی که وظیفه شغلیم ایجاب می کرد سعی کردم برای حل این مشکل راه حلهایی پیدا کنم تا شاید بتوان با به کار گرفتن این شیوه ها به کودکانی که به علت ضعف در دیکته به آنها برچسب کم ذهنی ، تنبلی ، حواس پرتی ، عقب مانده زده می شود کمک کرد.(مطهري، 1392، ص 21)
..
فهرست منابع:
– کریمی،یوسف( 1392 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.
– کریمی،یوسف( 1390 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– کریمی،ي. ( 1389 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( 1394 ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.
– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( 2014 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: مریم پارسائیان وسیدمحمداعرابی(2016).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )
.– مارشال،ك. وراسمن،گ. ب. ( 2015 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: مریم پارسائیان وسیدمحمداعرابی 1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی.
– سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( 1394 ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد،زهره،بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( 1391 ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد،ز.،بازرگان،ع. وحجازي،ا. ( 1389 ). روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه
اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی چگونه توانستم اختلال کند نویسی را درماده درسی املا در دانش آموزم مریم کاهش دهم؟ در قالب ورد و قابل ویرایش بهترین نمونه در فضای مجازی در 34 صفحه از این قسمت خرید و دانلود کنید.